10ЗЛ

 10 ЗЛ

Твори для обов'язкового читання.
11 клас

Франц Кафка "Перевтілення"
Джеймс Джойс "Джакомо Джойс"
Райнер Марія Рільке "Сонети до Орфея"
Гійом Аполіннер "Каліграми"
Томас Стернз Еліот "Поезії"
Федеріок Гарсіа Лорка "Поезії"
Олександр Блок "Поезії"
Володимир Маяковський "Поезії"
Борис Пастернак "Поезії"
Джордж Орвелл "Скотоферма"
Михайло Булгаков "Майстер і Маргарита"
Альбер Камю "Чума"
Бертольд Брехт "Життя Галілея"

26.05.2022
Тема:  "Паоло Коельйо "Алхімік". Система образів. Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі"

       Доброго дня, шановні учні!

Перегляньте буктрейлер на книгу П. Коельйо "Алхімік"

     Вже за «Алхіміком» можна скласти думку про головні особливості творчості письменника. Як слушно сказано у передмові до роману, на відміну від автобіографічного «Щоденника мага», ця книжка — глибоко символічна.

    П. Коельйо писав «Алхіміка» тільки два тижні в 1987 році. Він пояснив, що був здатний писати в такому темпі, тому що історію «вже написали в його душі». Основна історія «Алхіміка» постає в роботах інших авторів. 

Опрацюйте ментальну карту

 ДОВІДКА:

Роман - це широке епічне полотно, що охоплює тривалий проміжок часу, ланцюг важливих життєвих подій, організованих, як правило, у кілька сюжетних ліній, через які у повноті змалювання постає система образі в-персонажів.  Роман — жанр, який в усій повноті охоплює життєві події, по-філософськи осмислює їх, аналізує структуру суспільства і багатовимірний світ людської душі, що й зумовлює універсальність цієї форми, її роль у визначенні особливостей літературного розвитку певної епохи.

Притча - короткий фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття.

Назва роману досить проста і водночас незвичайна. 

Алхімія — середньовічне містичне вчення, спрямоване на пошук чудодійної речовини — «філософського каменя», за допомогою якого можна було б перетворити прості метали на золото, срібло та лікувати різні хвороби.


    Молодий іспанський пастух Сантьяго, побачивши віщий сон, вирушає шукати скарби і впродовж усієї оповіді стикається з людьми та явищами, котрі допомагають йому зрозуміти себе самого та набути езотеричних знань про світобудову, які насправді виявляються екзотичними, відкритими для всіх і кожного. Сюжет, незважаючи на побічні відгалуження, що множаться з кожним кроком героя, гранично лінійний і не хронікальний. Певні проблеми виникають із жанровим означенням. Високі рейтинги, невеликий обсяг і стрімкий розвиток дії спонукають зарахувати твір Коельйо до роду масового adventure, роману-квесту. Проте складність полягає у тому, що завдання автора  цілковито в іншому — донести до читача свої гуманістичні та філософські уявлення. У даному випадку правильніше говорити про притчу, хоча англійське «fable» точніше передає деякі відтінки значення.

    Віра, яку П.Коельйо пропонує читачеві, є гібридом католицизму, буддизму, даосизму, середньовічної європейської філософії, а також міркувань X. Л. Борхеса та К. Кастанеди.  Його місія, популяризатора інтелектуальних набутків людства, з одного боку, шляхетна, з іншого — продовжує профанувати і тим самим сприяти занепаду культури. Центральні сентенції роману: «Домогтися втілення своєї долі — це єдиний справжній обов'язок людини»; «Коли ти чогось хочеш, увесь Всесвіт допомагає тобі досягти цього»; «Якщо пообіцяєш те, чого не маєш, утратиш бажання мати». Не зрозуміло, де закінчуються власні думки автора і розпочинається адаптований переказ класики світової художньої та релігійної літератур

Система образів
 




ДЗ
Дочитати роман

19.05.2022
Тема:  "Контрольна робота №4 з теми  

"Драматургія к.ХІХ - поч.ХХ ст. М. Метерлінк "Синій птах" "



Завдання  виконати  до  19:00     19.05.2022
ДЗ
Дочитайте  роман Пауло Коельйо «Алхімік»

******************************************************
12.05.2022
Тема:  "Паоло Коельйо "Алхімік". Значення творчості П.Коельйо для сучасників. Мотиви і образи світової культури у творі. Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік".
 

    Знайомство з видатним письменником сучасності ПАУЛО КОЕЛЬЙО ми почнемо з біографії. 

    Бразилець  Пауло  Коельйо — один  з  найбільш  непересічних письменників у світі -  народився 24.08.1947 року в Ріо-де-Жанейро,  в родині інженера. 

    З дитинства  мріяв стати письменником. Але в 60-і роки в Бразилії мистецтво було заборонено військовою диктатурою.

    Турбуючись про майбутнє сина і намагаючись захистити його від переслідувань влади, батьки відправляють 17- річного Пауло в психіатричну лікарню. Вийшовши з лікарні, Коельйо стає хіпі. Він читає все без розбору — від Маркса і Леніна до "Бхагават-гіти". Потім  засновує підпільний журнал "2001", в якому обговорюються проблеми духовності, Апокаліпсис

Крім цього Пауло пише тексти анархічних пісень. Зірка року Raul Seixas, бразильський Джим Моррісон, зробив їх такими популярними, що Коельйо відразу стає багатим і знаменитим. Він продовжує шукати себе: працює журналістом у газеті, намагається реалізуватися в театральній режисурі і драматургії. Але незабаром теми його віршів привернули увагу влади: П.Коельйо звинувачують у підривній антиурядовій діяльності, за що тричі заарештовують і піддають тортурам.

Вийшовши з в'язниці, Коельйо вирішує, що настав час зупинитися і стати нормальною людиною. Він перестає писати і робить кар'єру в CBS Records. Але в один прекрасний день його звільняють без усяких пояснень.

І тоді він вирішує відправитися подорожувати. Випадкова зустріч в Амстердамі приводить його в католицький орден RAM, створений у 1492 році.  Тут Паоло навчився розуміти мову знаків і ознак, що зустрічаються на нашому шляху. Згідно з ритуалом шляху, орден направляє його у паломницьку подорож у Сантьяго де Компостелла. Подолавши 80 кілометрів по легендарній стежці паломників, Коельйо описав цю подорож у своїй першій книзі "Паломництво" (1987).  Незабаром за нею пішла і друга — "Алхімік", що принесла авторові світову популярність.

 

"Алхімік" до сих пір залишається найбільш продаваною книгою в історії Бразилії і навіть згадується в Книзі рекордів Гіннеса. У 2002 році португальський "Журнал де Летрас", авторитетне видання в області місцевої літератури і літературного ринку, оголосив про те, що кількість проданих примірників "Алхіміка" перевищує кількість проданих примірників будь-якої іншої книги, написаної  португальською за всю історію розвитку цієї мови.

У травні 1993 року видавництво "ХарперКоллинз" випустило 50 000 примірників "Алхіміка", що далеко перевершує початкові тиражі всіх інших бразильських книг, які коли-небудь виходили в Сполучених Штатах. Джон Лоудон, виконавчий директор "ХарперКоллинз", на церемонії випуску тиражу сказав: "Це все одно, що прокинутися на світанку і побачити, як сходить сонце, поки увесь інший світ ще спить. Зачекайте, поки всі прокинуться і теж побачать сонце". Такий ентузіазм з боку "ХарперКоллинз" вельми порадував Пауло. "Для мене - це особливий момент", — сказав він. Видавець на церемонії додав: "Сподіваюся, що історія публікації цієї книги в США виявиться такою ж довгою, захоплюючою і успішною, як і саме це оповідання".

У 1999 році письменник був удостоєний престижної нагороди "Крістал эуорд". Як було сказано на Міжнародному економічному форумі, "Пауло об'єднав такі різні культури силою слова, чим і заслужив цю нагороду", а  французький уряд присвоїв звання кавалера Національного ордена Почесного легіону.

Опрацюте біографію П.Коельйо за допомогою інформаційних карток





Робота з підручником
Читання: с. 198 - 200

ДЗ

Подивіться відео про письменника

Прочитайте (або прослухайте) роман Пауло Коельйо «Алхімік»

 









05.05.2022
Тема: "Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у п’єсі - феєрії М. Метерлінка «Синій птах». Роль фантастики. Символіка образів"

 

      Доброго дня, шановні учні!

     «Синій птах» - одна з найвідоміших п’‎єс М. Метерлінка - належить до жанру феєрії. Ознаками цього жанру є химерно-казковий сюжет; фольклорні та міфологічні образи; умовність простору і часу; символістичність ситуацій і образів; ліризм; узагальнювальний зміст; наявність яскравих сценічних ефектів. П’‎єса «Синій птах» цілком відповідає законам цього жанру.


Пригадаємо 

Драма-феєрія - це п’‎єса з казково-фантастичним сюжетом і персонажами.

Феєрія - театральна чи циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті, у якій із метою вразити глядача.

 

В основі сюжету - казкова подорож дітей бідного дроворуба в пошуках Синього птаха, який принесе здоров’‎я і щастя хворій дівчинці - онучці феї Берилюни. Фольклорний мотив пошуків цілющого зілля дає авторові змогу провести своїх героїв - дівчинку Мітіль і хлопчика Тільтіля - через багато випробувань, що допоможуть їм відкрити вічні цінності і сенс життя, а саме: за Синім птахом - символом щастя - не потрібно ходити далеко, щастя поруч. Однак його потрібно побачити в реальному повсякденному житті - у батьківській любові, у турботі про ближніх, милосерді та безкорисливості. Образ Синього птаха багатозначний. Він також символізує пошуки істини, пізнання таємниць природи. Це споконвічне прагнення людства вимагає мужності, оскільки природа не хоче віддавати свої таємниці, а істину не можна відкрити раз і назавжди - вона нескінченна. У такий спосіб фантастично-казковий сюжет, властивий жанру феєрії, наповнюється філософським змістом. Автор зображує блукання людської душі у Всесвіті, її зустріч з добром і злом у пошуках істини та гармоніївикористовуючи різноманітні сценічні ефекти.

У сюжеті п’‎єси переплітаються два світи - реальний і фантастичний. Реальне життя в сім’‎ї дроворуба, обстановка в їхній бідній, але не убогій хатині, час, коли відбувається дія - ніч напередодні Різдва. Різдвяний мотив - чекання чуда і народження людини - так само дістає реального втілення. Діти після фантастичної подорожі уві сні прокинулися мудрими і щасливими, оскільки здійснилося диво народження в них душі.

Особливості композиції

    Композиція драми-феєрії також підпорядкована розкриттю її філософського змісту. П’єса складається з п’яти дій, дванадцяти картин, що є досить самостійними епізодами. Ці картини об’єднані між собою авторською ідеєю і наскрізними персонажами, відбивають етапи духовного розвитку дітей - майбутнього людства. Зустрічі з алегоричними персонажами в символічних ситуаціях, кожний з яких несе свою мораль, збагачує досвід і виховує душу Тільтіля і Мітіль. Так, у Країні Спогадів (дія 2, картина 3) серед померлих родичів вони усвідомлюють благородну потребу поваги до пам’ять предків. У садах Блаженств (дія 4, картина 9) діти дізнаються про різні цінності в людському житті. Одні Блаженства уособлюють плотські насолоди, убогі радості - це «гладкі земні Блаженства» (бути багатим, віддаватися лінощам, надмірностям у їжі й питві, багато спати, бути пихатим і т. ін.).

Композиція казки-феєрії М. Метерлінка «Синій птах»

Елемент композиції

Короткий зміст

Експозиція драми

Діти бідного дроворуба Тільтіль і Мітіль мріють про те, щоб Санта Клаус щось приніс їм
 у Різдвяний вечір, та цього не стало, і голодні діти дивляться у вікно на сусідній багатий будинок, куди потрапили всі подарунки

Зав’‎язка драми

Поява Феї. Фея пропонує дітям вирушити на пошуки Синього птаха для її хворої онучки, яка хоче бути щасливою

Розвиток дії драми

Пов’‎язаний із розгортанням у наступних картинах її основного мотиву - всемогутності людини.
 Він вперше прозвучав у другій картині, коли Собака, вірний друг людини, проголосив, що
«людина - це все». У третій картині, дія якої відбувається у Країні Спогадів, де Тільтіль і Мітіль
 побачилися зі своїми дідусем і бабусею, братиками і сестричками, розроблено мотив пам’‎яті.
Четверта картина глибоко символічна. Дія її розгортається в палаці Ночі, де зберігаються сили
 зла - Війни, Хвороби, Жахи, Привиди.
У п’‎ятій картині («Ліс») письменник протиставляє людині природу. Шоста картина виконує
 допоміжну роль: за наказом Феї діти повинні йти на цвинтар.
У сьомій картині, дія якої відбувається вночі на сільському цвинтарі, розвивається мотив радості буття.
Восьма картина готує до перебування у Садах Блаженства. Гладкі Блаженства - це символлюдських вад і спокус: розкошів, лінощів, пияцтва, розпусти

Кульмінація драми

Збагачені духовно у пошуках Синього птаха, Тільтіль і Мітіль потрапляють до Царства Майбутнього - щасливу країну дітей, які ще не народилися

Розв’‎язка драми

Одинадцята картина - «Прощання».
У символічній формі письменник висловлює думку про те, що жодну істину не можна вважати
 абсолютною, а процес пізнання - завершеним. Зупинка - смерть пізнання. Синій птах у клітці –
 символ такої зупинки. А щастя можна досягти лише впродовж постійного пізнання світу, у невтомних пошуках істини

Епілог

Дванадцята картина. В останній картині п’‎єси драматург підкреслює зв’‎язок казкових ідеалів
 і повсякденного життя. Процес пізнання - нескінченний. Істину не можна пізнати раз і назавжди

 

Робота у зошиті


ДЗ
Дочитати п'єсу М. Метерлінка " Синій птах" https://lib.com.ua/ru/download/sinii-ptakh/

Гарного настрою!
===============================================
28.04.2022
Тема: " Моріс Метерлінк як теоретик і практик "нової драми". Концепція символістського театру"

           Шановні друзі,  поміж відомих новаторів у галузі драматургії вам вжевідомі імена Б. Брехта, Г. Ібсена, Дж. Б. Шоу. Кожен з них зробив свій внесок у розвиток національного театру та драматургії. Моріс Полідор Марі Бернар Метерлінк також один із загальновизнаних експериментаторів. Цього найвидатнішого драматурга Бельгії, якого ще за життя називали бельгійським Шекспіром, вважають засновником символістського театру. Моріс Метерлінк — лауреат Нобелівської премії з літератури (1911).                     Найвидатніші твори М. Метерлінка, створені на зламі ХІХ-ХХ ст., досі правлять за взірець символістської драми.
Перегляньте


         Філософську основу художніх поглядів бельгійського драматурга становив ідеалізм, причому в його містичному варіанті Метерлінк на місце католицького Бога поставив якесь безлике і фатальне. Невідоме, що керує світом і вороже людині. Перед особою всесильного Невідомого люди — це тільки слабкі й жалюгідні істоти, «тендітні й випадкові мерехтіння, що без явної мети віддані у владу подиху байдужної ночі». Людина ж, будучи осередком Невідомого, повинна жити «без справи, без думки, без світла». А головне — без слова, тому що неможливо виразити словами невимовне, таємницю: «істинне життя твориться в мовчанні».
        М. Метерлінка вважають засновником символістського театру. Хоча він ніби й не був у прямому розумінні слова релігійною людиною, однак через містицизм межа між вірою в Бога і світоглядом драматурга майже зникла. Місце Бога в його світогляді посіло ще більш невиразне і невизначене поняття — Невідоме. Трибуною Невідомого став символістський театр Метерлінка — «театр смерті».

Робота з підручником
Читання: с. 185 - 190
Робота в зошиті
Стисло заповніть інформаційну картку. 
Фото роботи треба відправити на Viber 050-764-72-32 до 20:00 28.04


ДЗ
Дочитати п'єсу М. Метерлінка " Синій птах" https://lib.com.ua/ru/download/sinii-ptakh/
Гарного настрою!
===============================================
21.04.2022
Тема : "Зміни в драматургії на межі 19 - 20 ст". 

Незнані людям задуми Творця
І неосяжність світу незбагнена.
Ми є усі акторами на сцені
Театру, що ім'я йому - "Життя".

   Ці слова черговий раз дають нам можливість згадати Вільяма Шекспіра. Адже він дуже влучно назвав нас акторами життя, бо кожен з нас грає свою роль. Протягом тривалого історичного розвитку, театр змінювався не один раз. Актори перестали ховати своє обличчя, ними ставали не тільки чоловіки, а й жінки, з`являлися нові декорації, нові сцени. 

Перегляньте


Опрацюцте матеріал
«Нова драма» — художнє явище європейської драматургії кінця XIX — початку XX ст., що протистоїть традиційній драмі.
 Біля її витоків стояли 
Генрік Ібсен (Норвегія), 
Бернард Шоу (Велика Британія), 
Антон Чехов (Росія), 
Герхарт Гаупман (Німеччина),
 Моріс Метерлінк (Бельгія) та ін.

Для «нової драми» характерні такі ознаки:

1. Актуальна проблематика. «Нова драма» порушує важливі соціальні, морально-етичні проблеми, часто такі, що у звичайному житті приховувались або замовчувались.
2. Новий тип драматичного конфлікту. В основі «нової драми» не протистояння характерів, як це було у традиційній драмі, а внутрішній світ особистості, її переживання й відчуття. Рушієм сюжету виступають не дія та інтрига, а психологічні колізії, зіткнення поглядів, ідей.
3. Аналітична композиція драми. Новий тип драматичного конфлікту породив й особливу композицію драми. Аналітична композиція драми полягає в послідовному розкритті таємниць і внутрішньої нестабільності персонажа, що приховуються за зовні щасливою оболонкою зображуваної дійсності. Зав’‎язкою дії, зазвичай, є подія, що відбулася ще до початку п’‎єси, а змістом самої драми стає аналіз причин такої події.
4. Широке використання підтексту. Прихований зміст драматичних реплік, вчинків персонажів стає важливішим за їхнє пряме значення. Таким чином, у тексті «нової драми» існують ніби два плани: перший — те, що говорять персонажі, другий — те, що відбувається.
5. Збільшення значення ремарок і пауз. Особливу роль у «новій драмі» відіграють ремарки й паузи, які з допоміжних засобів традиційної драми перетворюються на основний елемент тексту. Вони визначають ключові елементи в розвитку сценічної дії та формують підтекст. Мова п’‎єси набуває глибокого символічного змісту.
6. Відкритий фінал. Так, Г. Ібсен зазначав, що «п'єса не закінчується з падінням завіси... — справжній фінал — за її межами; письменник позначив напрям, у якому необхідно шукати цей фінал, потім — [...] справа кожного читача самостійно дійти до фіналу...»
7. Зміни у сценографіїДекорації та костюми персонажів «нової драми» деталізовані, імітують справжні; гра акторів стає природнішою та наближеною до реального життя; значно підвищується роль режисера.
Робота з підручником
Читання: с. 181 - 184
ДЗ
Прочитати І та ІІ дію  п'єси М. Метерлінка " Синій птах" ( Дія перша "Хижка лісоруба". Дія друга "У Феї")

Гарного настрою!
===============================================
14.04.2022

Тема : "Розвиток мовлення. Дослідження поезій Шарля Бодлера, Поля Верлена, Артюра Рембо" 
   
     «Я усвідомив себе поетом. Це не моя провина. Помилкою було б говорити: я думаю. Слід радше сказати: мене думає. Я є хтось інший. Тим гірше шматкові дерева, як він розуміє, що він — скрипка,» — писав про себе Артюр Рембо. Через експерименти, часто небезпечні, страждання, муки творчості він став таки «скрипкою», щоправда, зовсім ненадовго. В унісон із ним творив і його старший товариш Поль Верлен. Справжня слава прийшла до них уже після смерті, і тисячі прихильників,— як поетів, так і читачів,— подивувалися новизні й таємничій, багатозначній красі поетичного слова. Спробуймо й ми зануритися у цей неповторний світ поезії символістів.

Перегляньте

“Розчарування в творчості” (розмова Артюра Рембо та Поля Верлена)


Робота в зошиті. Фото роботи треба відправити на Viber 050-764-72-32

Заповніть таблицю, порівнявши особливості   творчості   П. Верлена і А. Рембо.

Поль

Верлен

Артюр

        Рембо                       

Теми творчості

Ліричний герой

Кольори

Провідні символи

Почуття, настрої

Художні засоби



ДЗ  Вивчити напамять одну із поезій П. Верлена  (за вибором учня). Відео виконання вірша вислати на Вайбер 050-764-72-32

 *******************************************************


07.04.2022
Тема : "Артюр Рембо. "Голосівки", "Моя циганерія". Новаторство Рембо". 

    Поет – бунтівник А. Рембо був послідовним бунтівником, рішуче відмовлявся від усіх форм цивілізації. Із захватом юнак зустрів звістку про Паризьку комуну, він співчував усім, хто страждає.

    “Прокляття райдугою” позначилося на його житті раптовим спалахом поетичної зрілості і не менш стрімким згасанням його літературної зірки: ті тридцять сім років, що судилося прожити Рембо на землі, були постійним духовним експериментом і авантюрою. Ключове слово для розуміння всього того, що відбулося з ним, – «пошук», пошук недосяжного ідеалу і невідомого.

    Гостре невдоволення собою і людьми, жага абсолюту гнали його з місця на місце і примушували вдаватися до «шаленств» (так він називав свої спроби перебудувати власну свідомість, використовуючи різноманітні дозволені і недозволені засоби). У його серці палав той самий вогонь, про який писав Бодлер у «Подорожі», заповіті всіх шукачів нових континентів і духовних світів

Опрацюйте інформаційну картку

Перегляньте

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=HqjiK5Osh_I

Робота з підручником
Читання  : с. 177 - 180
Прочитайте за підручником сонет "Голосівки" (с. 179-180) та критичний матеріал до нього (с. 178-179). В картці знайдіть голосні, які згадує Рембо та випишіть колір і значення цих букв.



Колірна символіка у вірші А. Рембо «Голосівки»



    «Голосівки» вражають динамікою, розмаїттям образів і почуттів, змінами інтонацій, що допомагає авторові розкрити багатогранний світ людських відчуттів, вражень, асоціацій.

Робота в зошиті. 

Фото роботи треба відправити на Viber 050-764-72-32

Скласти   асоціативний кущ «Артюр Рембо».



ДЗ 


Для допитливих.
Перегляньте 

Кадр із фільму «Повне затьмарення» 
У ролі Артюра Рембо — Л. Ді Капріо (режисер А.Холланд, 1995)                                             










*******************************************************

06.04.2021


31.03.2022
Тема: "Поль Верлен "Поетичне мистецтво", "Осіння пісня".
Естетичні погляди поета у вірші "Осіння пісня". Зображення пейжажів природи і душі в "Осінній пісні""

    Любі друзі! Ми з вами сьогодні продовжуємо подорож безмежним світом Поезії. Продовжуємо «відкривати» для себе «нові землі», нові імена, світогляди митців, і водночас, сподіваюсь, що крізь призму їхньої творчості ми відкриємо і в собі нові почуття, емоції, здібності. Можливо, по-іншому подивимося на світ і самих себе, занурившись у неповторний світ її величності Поезії
 Стисло занотуйте до зошитів
 Поль Марі́ Верле́н  — французький письменник, поет, символіст



Тема творчості — відображення внутрішнього світу людини, напружений драматизм її морально-філософських пошуків.

Поезія імпресіоністична, автор зачаровує стихією миттєвих вражень. Фіксація почуттів нагадує окремі штрихи, які зливаються в один малюнок.

Злиття станів душі та природи, тому улюблений художній засіб — персоніфікація, яка досягається за допомогою епітетів, метафор, порівнянь.

Музикальність як засіб вираження поетичного світовідчуття ліричної свідомості. Навколишній світ для Верлена сповнений чарівних мелодій.

Живописність створена засобами слова. Поет використовує всю гаму відтінків, але мальовничість досягається не тільки добором кольорів. Головне — психологічні замальовки, які відображають рух почуттів. Пейзаж для нього — стан душі.

Перегляньте відео



Опрацюйте

Особливості поетичного світу Верлена
(схема-таблиця)

Поль Верлен — провісник символізмуПоль Верлен — імпресіоніст
     Підхопивши ідею Бодлера про розрив між дійсністю та мрією, Поль Верлен довів її до логічного кінця: мрії є єдиним притулком поета. Свято віруючи в абсолютну реальність мрій, Верлен фактично стирає грань між суб’єктивним і об’єктивним: його вірші впливають не своїм прямим предметним значенням, а навіяним і підказаним настроєм. Саме тому символісти вважали Верлена одним зі своїх попередників.

• Образи-символи (зима, тьма, ніч — символи небуття).

• “Відповідність” та аналогії між явищами предметно-чуттєвого та духовного світів на основі містичної єдності всього сущого (“привид чийсь сизів”, “два привиди будили давнину”)

• Творчість Верлена тісно пов’язана з імпресіонізмом. Поет намагався не стільки створювати символи, скільки передавати враження. Поетичний образ у нього будується найчастіше із буденних деталей, із уривків побаченого та сприйнятого. Образ-символ Верлена позбавлений бодлерівського драматизму.

• “Культ враження”, відчуття; художній образ будується на недомовках і натяках (чому “жаль кривавий”, “ридав відчай” та ін.), фрагментарності, етюдності, музичності, ліризмі, метафоричності (“упала ніч”, “погасли хмари”, “вітерець сумний”)

Новаторство Поля Верлена
    Новаторство Верлена — у наданні поетичному слову небаченої раніше музичності та сугестивності, у збагаченні ритміки вірша.
     Верлен був одним із перших, хто звернувся до “вільного вірша” (vers libre). Нова поетика Верлена зумовлюється зовсім новим типом поетичного мислення. Головне для нього — єдність враження від вірша. Поет передає тонкі відтінки і глибокі суперечності душевних поривів. Природа і людина в нього є одним цілим, однією душею, однією піснею, а якою вона буде — вирішувати людині,— таким є кредо Поля Верлена та його нове слово в поезії
ДЗ 
Робота з підручником
Читання  поезій: с. 172 - 176.
Тестування     
https://vseosvita.ua/test/start/jts290

Для допитливих


__********___________********__________

24.03.2022
Тема: " Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Франція. Шарль Бодлер (1821-1876)  ̶  пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка «Квіти зла» "

Більшість має за собою владу, але не право;
 меншість завжди має за собою право
Генрік Ібсен


Опрацюйте
     Розчарування в життєвій дійсності та художньому реалістичному способі її відтворення спричинило зацікавлення новітніми філософськими теоріями та появу нових художніх напрямів, які отримали назви декадентських, авангардистських та модерністських. Французьке слово «декаданс» означає занепад, «авангард» - передова охорона, а «модерн» - сучасний, найновіший. Цими термінами почали позначати якісно нові явища в літературному процесі, ті, що стояли на передових, авангардних позиціях та були пов'язані із занепадом і кризою суспільної думки й культури, з пошукуванням позитивних ідеалів, звертанням у цих пошуках до Бога та віри, до містичного та ірраціонального.

         Модернізм - загальна назва напрямів мистецтва та літератури кінця XIX - поч. XX ст., що відображували кризу буржуазної культури і характеризували розрив із традиціями реалізму та естетикою минулого. Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Бодлер, Верлен, Рембо) і поширився в Європі, Росії, Україні. Модерністи вважали, що не треба шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки. Тому мистецтво модернізму і носило переважно ірраціональний характер.
         Протестуючи проти застарілих ідей та форм, модерністи шукали нових шляхів і засобів художнього відображення дійсності, знаходили нові художні форми, прагнули докорінного оновлення літератури. У цьому плані модернізм став справжньою художньою революцією і міг пишатися такими епохальними відкриттями в літературі, як внутрішній монолог та зображення людської психіки у формі "потоку свідомості", відкриттям далеких асоціацій, теорії багатоголосся, універсалізації конкретного художнього прийому і перетворення його на загальний естетичний принцип, збагачення художньої творчості через відкриття прихованого змісту життєвих явищ, відкриттям ірреального та непізнаного.
         Модернізм - це соціальне бунтарство, а не тільки революція у царині художньої форми, бо спонукав до виступу проти жорстокостей соціальної дійсності та абсурдності світу, проти гноблення людини, обстоюючи її право бути вільною особистістю. Модернізм протестував проти грубого матеріалізму, проти духовного звиродніння та вбогості, тупої самовдоволеної ситості. Однак, протестуючи проти реалізму, модернізм не відкинув всіх його досягнень, а навіть використав їх, розвивав та збагачував у своїх пошуках нових шляхів у мистецтві.
         Загальні риси модернізму:
·        особлива увага до внутрішнього світу особистості;
·        проголошення самоцінності людини та мистецтва;
·        надання переваги творчій інтуїції;
·        розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникати у найінтим-ніші глибини існування особистості і одухотворити світ;
·        пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо);

         Напрями модернізму імпресіонізм, неоромантизм, символізм, імажинізм, футуризм, акмеїзм, експресіонізм, сюрреалізм, «театр абсурду», дадаїзм, «новий роман».
         Символізм — одна з течій модернізму, напрям у поезії, де використовується художній символ замість образу, що відтворює певне явище. Символ у творі постає як знак мінливого «життя душі» і «пошуку істини».
         Імпресіонізм (від франц. impression — враження) — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Імпресіонізм розвивається в останній третині XIX — на початку XX століття.
         Неоромантизм - стильова хвиля модернізму визначальною рисою якої є подолання розриву між дійсністю та ідеалом, характерним для романтизму завдяки могутній силі особистості (надособистість), здатно перетворити бажане на дійсне.
 
Робота в зошиті
         Запишіть в свої робочі визначення понять модернізм, символізм, імпресіонізм та неоромантизм.

     Сьогодні йтиметься про зачинателя модернізму в літературі — Шарля Бодлера, якого сучасники називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності» та водночас аморальною людиною, напівбожевільним. Про його твори сперечалися і сперечаються донині — літературознавці, поети, пересічні читачі. Усесвітнє визнання прийшло до поета лише через 100 років після того, як його не стало. Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний двобій із самою собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної та прекрасної Таїни. Шарль Бодлер — поет, політичний діяч, журналіст, мистецтвознавець, неперевершений перекладач новел Едґара Аллана По. Бунтівний за характером, він почав творити на нових творчих та естетичних засадах, увів у літературу поняття модерн, який вважають предтечею символізму.  Багато поетів наступних поколінь узяли його творчість за взірець.

 Перегляньте експрес урок


Робота з підручником
Читання : ст 149-165
ДЗ

***********************************************


17.03.2022
Тема:  "Оскар Вайльд "Портрет Доріана Грея". Проблема краси й моралі в романі. Еволюція (деградація) головного героя.

                                 Красота души придает прелесть даже невзрачному телу
                                  точно так же, как безобразие души …
                                  возбуждает в нас необъяснимое отвращение.
                                                                               Г. Лессинг

    Добрий день! Сьогодні  ми спробуємо дослідити, як філософія насолоди впливає на духовний світ людини, що трапляється, коли відбувається перенасичення насолодами, які придумала собі людина. Простежимо за долею Доріана Грея: коли ж розпочалося руйнування його   душі, як він перетворився на один великий порок.

1.      Поміркуємо

? Спостерігаючи за розвитком такого персонажа  як Доріан Грей, правильно буде говорити про еволюцію чи деградацію особистості?

Уявімо, життя Доріана як сходинки. Куди вони ведуть: вгору чи вниз?

2.      

-          Із Доріаном Греєм ми знайомимося у майстерні художника Безіла Голуорда, який пише його портрет. Що можна сказати про художника? Якою він був людиною?

( Це справжній митець, який розуміє красу, шукає гармонію у мистецтві та життя, Людина порядна, чиста душею. У Доріані він побачив свій ідеальний художній образ).

-          Яким же був Доріан? На чому наголошує автор?

( « Так, безперечно, цей юнак – з ніжними рисами ясно-червоних уст, чистими блакитними очима, золотистими кучерями – був надзвичайно вродливий. Його обличчя чимось викликало довіру. З нього промовляла вся щирість юності, вся чистота юнацького запалу. Бачилось – життєвий бруд ще не позначив його своїм тавром»).

-          Хто примусив Доріана замислитися над власною красою?

-          Про що розповів лорд Генрі?

-          Над чим замислився Доріан, дивлячись на свій портрет?

(« … Та от прийшов лорд Генрі Уоттон зі своїм дивним панегіриком юності, зі своїм моторошним застереженням про її тлінність. Це одразу розворушило Доріана… Так, прийде день, коли його обличчя зморщиться й висохне, очі потьмяніють і втратять блиск, стан буде зігнуто й понівечено. Померкнуть червоні уста, злиняє золото волосся. Життя, творячи його душу, спотворюватиме його тіло. Його стареча незграбність викликатиме тільки відразу й огиду»).

Перша сходинка  - усвідомлення своєї краси.

-        Що було невірним у його міркуваннях? З цієї сходинки є дорога вниз і вгору, в чому причина руху донизу?

-          Які стосунки були у Доріана і Сибіл Вейн.  Чи кохав Доріан Сибіл?

-          Перші зміни на портреті відбулися після розлучення з Сибілою. Доріан хоче повернутися до Сибіл, шкодує, що був з нею жорстоким, але зміни на портреті не щезли, чому?

( Він думає більше про себе, про власні почуття, вважає дівчину винною в усьому, вважає, що він страждає більше).

-          Доріан запитує себе: « Може, в мене немає серця?»

Друга сходинка – нездатність на справжні почуття, егоїзм та безсердечність.

-          Значну роль у формуванні світогляду Доріана відіграла книга.

( « Це був роман без сюжету ц з одним героєм… Роман був написаний цікавим філігранним стилем, яскравим і неврозумливим водночас, насичений жаргоном та архаїзмами, технічними виразами та добірними парафразами… Отруйна то була книжка: наче густий аромат повивав її сторінки і туманив мозок).

-          В чому шукає красу Доріан? Яким життям він живе? Чому Доріан став на цей шлях?

( Захоплюється модою, колекціонує витвори мистецтва: гобелени, вишивки, музичні інструменти; дендізм, католицизм, містицизм – як результат перенасичення і розпуста).

Третя сходинка – розпуста.

-          Чому Доріан вирішив показати портрет Безілу? Що побачив художник?

( «Боже, перед ким я уклонявся! В нього ж очі диявола!»)

-          В чому звинувачує Доріан Безіла? Як ви вважаєте є провина Безіла в тому, що Доріан став таким?

Четверта сходинка – вбивство.

-          Як почувається Доріан після вбивства?

( Намагається забутися, « ліками від поганих спогадів» стають опіум і кубла розпусти).

-          Хто шукає Доріана і знаходить його в одному з таких кабаків?

( Брат Сибіли Вейн Джеймс, який хотів убити Доріана, але спочатку пожалів його молодість, а потім сам помилково під час полювання на кроликів буде застрелений лордом Генрі Уоттом).

П`та сходинка – страх.

-          Після історії з Джеймсом Вейтом Доріан вирішує змінитися на краще. Як його бажання стати краще віддзеркалилося на портреті?

-          Що зрозумів Доріан? ( Портрет- то його совість, його душа)

Шоста сходинка – вбивство власної совісті, душі.

Робота у зошиті 

Сходинки життя Доріана Грея – шлях його деградації

 

Усвідомлення своєї краси

                нездатність на справжні почуття

                                               розпуста

                                                             вбивство людини

                                                        страх

                                                                                                    вбивство власної совісті, душі.

1.  

    Лорд Генрі колись сказав Доріану Грею: « Справжня таємниця  щастя – у пошуці краси». Чому ж цей пошук не приніс щастя Доріанові? Потрібно знати  точно, що ти хочеш знайти, ясно розуміти що є краса. Там, де шукав її Доріан, її не було. Вона не в розвагах, не в коштовних речах, не в насолоді і навіть не у витворах мистецтва. Краса в самій людині, у вічних цінностях, в її прекрасних почуттях.

ДЗ

Тестування  https://vseosvita.ua/test/start/gmw135

*********************Бережіть себе !******************


17.02.2022
Тема:  "Оскар Вайльд. Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця"
        «Ми всі марнуємо свої дні у пошуках сенсу життя. Знайте ж: цей сенс — у
мистецтві»,— з упевненістю пророка стверджував Оскар Уайльд, провідник
британських естетів. Закоханий у красу, Уайльд болісно переживав її зникнення із
сучасного йому світу. Його називали король Життя, принц Парадокс. Спочатку
піднесений, а потім знедолений сучасниками, Оскар Уайльд нині постає як
міфологізований символ культури на межі ХІХ-ХХ ст. Він не тільки був автором
казок, які понад століття продовжує читати весь світ, а й сам, із власної волі, завдяки
особистим зусиллям став людиною-міфом, людиною-казкою.
        Творчість цього письменника була новою віхою в розвитку європейського
символізму.
Перегляньте

Опрацюйте слова:
Естетика — філософська наука про красу.
Естетизм — напрям в англійському мистецтві та літературі 1880-1890р .
Особливість естетизму полягала в тому, що він, перебуваючи поза межами пересічної моралі, діяв лише у сфері мистецтва, де «дозволене» й «недозволене» було продиктовано волею митця та підлягало суду тільки естетичних законів. Естетизм виявив переваги художньої вигадки, уяви й майстерності художника перед копією життя.
Етика — філософська наука про мораль.
Моральність — вид суспільних відносин, спрямованих на утвердження самоцінності
особистості, рівності всіх людей. Моральність регулює поведінку людини в усіх
сферах суспільного життя — у праці, побуті, політиці, науці, сімейних і особистих
стосунках.
Аморальність — дії, які суперечать загальноприйнятим у суспільстві нормам
поведінки.
Імморалізм — цілковита відсутність будь-якої моральної оцінки певного явища.
Культ — релігійне вшанування якихось предметів або надприродної істоти;
обрядовий бік релігії; надмірне звеличення чогось або когось.
Парадокс (від грец. paradoxon — несподіваний, такий, що суперечить здоровому
глузду) — думка, що разюче розходиться з усталеними поглядами, начебто суперечить
здоровому глузду, хоча насправді може й не бути хибною.
Гедонізм (у перекладі з грец. насолода) — філософсько-етичне вчення, за яким
насолода є найвищим благом, метою життя. Протилежне — аскетизм.

           Ідейно-естетичні погляди митця Оскара Уайльда

Робота у зошиті
Виконайте  інтерактивну вправу: складіть сенкан на тему «Оскар Уайльд»

Прослухайте 
аудіопереказ роману Оскара Уайльда «Портрет Доріана Ґрея» за посиланням:

ДЗ
Підручник: ст.122-134, читання
 За бажанням перегляд художнього фільму

===+======++++=================+=+++========+++++++++++++++=

10.02.2022
Тема:  "Біблійні мотиви й числова символіка у романі Ф.Достоєвського "Злочин і кара".  

    Яке значення для людини має число? З давніх давен існували магічні числа. Не обійшлося без них і в літературі. У казках це 3, 7, 11. Сонет  складається з катренів (4) та терцет (3). А які числа вставляє автор у роман і чому? Чи  зв’язані ці числа з Біблією?

Робота з текстом роману

 Цифра 30

                 В девять часов вечера выложила Соня целковых перед Катериной Ивановной и этим самым принесла себя в жертву ради спасения детей
          Последние   копеек вынесла Соня Мармеладову на похмелье, и он не мог в эту позорную для него минуту не ощущать себя Иудой
          Марфа Петровна выкупила Свидригайлова из долговой ямы за   тысяч, а он предал её (покушался на её жизнь)

    Чому автор використовує  це число? Число 30 зв’язано з притчею, у якій Іуда зрадив Христа за 30 срібних монет.

 Цифра 7

•  «…он узнал, что завтра, ровно в … часов вечера, Лизаветы, старухиной сестры, не будет дома…»
• Свидригайлов прожил с Марфой Петровной всего  …  лет, но для него они были как …  лет каторги
•  Сон Раскольникова, когда он представляет себя …  мальчиком
• «Им оставалось ещё …  лет. …  лет, только …  лет! В начале своего счастья они оба готовы были смотреть на эти …  лет как на …  дней»

Де ще в романі зустрічається цифра 7? З якою метою її використовує автор?

     Роман має 7 частин: 6 частин й епілог.
     Рокова година для Раскольнікова – 7 годин вечора.
     Цифра 7 переслідує Раскольнікова. 
    Теологи називають число 7 святим числом, тому що число 7 – це поєднання числа 3, символізуючого божественний ідеал (Свята трійця) і числа 4 – число світового порядку.

     Таким чином, число 7 є символом “зв’язку” Бога і людини. Тому, “посилаючи” Раскольнікова на вбивство саме о 7 годині вечора, Достоєвський заздалегідь прирікає його на поразку, тому що герой  хоче розірвати цей зв’язок.
    Ось чому, щоб відродити цей зв’язок, щоби знову стати людиною, герой повинен знову пройти через це святе число. В епілозі роману виникає число 7 , але вже не як символ загибелі, а як рятівне число.

 Цифра 11

                 «В … часов зашли Раскольников с Мармеладовым домой к Катерине Ивановне»
          «Я поздно, … часов есть?» – время прихода Раскольникова к Соне
          После посещения Сони «на другое утро, ровно в … часов, Раскольников вошёл в отделение пристава следственных дел к Порфирию Петровичу»

    Число 11 не випадкове. Достоєвський добре пам’ятав євангельську притчу про виноградаря й працівників.

    Описуючи зустрічі Раскольникова з Мармеладовим, Сонею й Порфирієм Петровичем об  11 годині, Достоєвський нагадує, що ще не пізно в цю євангельську годину зізнатися й покаятися, стати з останнього, який прийшов об одинадцятій годині,  першим.

 Цифра 4

                    ·   Квартира жертвы находится на … этаже здания;
·   Он вошел в эту комнату (… по порядку), тесную и битком набитую публикой                       полицейская контора расположена  на …  этаже этого же здания
• Раскольников прячет вещи во дворе под камень, где строится … дом;
• убогая комната Мармеладова находится на …  этаже;
• чтение про Лазаря происходит через …  дня после преступления Раскольникова, т.е. через …  дня после его нравственной смерти.
• «А те …  года считаю за время, в которое я был похоронен живой и зарыт в гробу, выход из каторги представлялся мне как светлое пробуждение и воскресение в новую жизнь», - писал Достоевский младшему брату

    У романі часто повторюється число 4. Сходи й число 4 зв’язані, тому що сходи ведуть до певного повторюваного рівня висоти – до четвертого.
    У кожному випадку це навколишнє оточення відзначає критичний момент психічної еволюції     Раскольникова: убивство, пошуки схованки, перша зустріч із Сонею й остаточне визнання.

    Число 4 має основне значення. Є чотири пори року, чотири Євангелія, чотири сторони світу. От, наприклад, слова Соні: “Стань на перехресті, поклонися всьому світу на всі чотири сторони”.
Читання про Лазаря відбувається через чотири дні після злочину Раскольникова, тобто через чотири дні після його моральної смерті.
    Зв’язок між Раскольниковим і Лазарем не переривається протягом усього роману. Кімната Раскольникова вподібнюється труні неодноразово. Під каменем він схоронив награбоване. Слова Христа “відніміть камінь” означають: покайтеся, зізнайтеся у своєму злочині.
    Зіставлення з Лазарем розроблено в романі глибоко й послідовно.

Цікавинки для допитливих


Роман «Злочин і кара» став настільки культовим, що не тільки сюжет, а й сама книга стали невід’ємною частиною масової культури, як правило, пов’язаної із в’язницею.

У мультфільмі «Неймовірні пригоди Уоллеса та Громіта» «Стрижка під нуль» Громіт, сидячи в тюрмі, читає «Злочин і кару» Федора Достоєвського.

У відомому серіалі «Вовчиця» персонаж камери попереднього ув’язнення говорить наглядачеві, що книга, яку йому дали почитати, трапилась найбільш підходяща — «Злочин і кара» Достоєвського.

В корейському телесеріалі «Кап Дон. Спогади про вбивство» декілька героїв протягом серіалу читають роман «Злочин і кара».

У телесеріалі «Відчайдушні домогосподарки» одна з персонажів потрапляє в камеру попереднього ув’язнення й бере з собою книгу «Злочин і кара».

У десятій серії першого сезону американського телесеріалу «Як уникнути покарання за вбивство» під заголовком «Здрастуй, Раскольников», один із персонажів говорить про Родіона Раскольникова й нагадує іншим героям про сенс роману «Злочин і кара» та його зв’язок з їхніми діями.

ДЗ 

КОНТРОЛЬНЕ ТЕСТУВАННЯ  за романом Ф.Достоєвського "Злочин і кара"

Посилання    https://vseosvita.ua/test/start/ftr922


************************************
03.02.2022
Тема:  "Система образів у романі Ф.Достоєвського "Злочин і кара".  "Двійники" і антиподи Раскольнікова.

    Тема «зневажених та скривджених» є однією з головних і в романі «Злочин і кара». Твір Ф. Достоєвського — це книга про життя обездолених, це біль письменника за зневажену честь «маленьких людей», життя яких протікає в тісних комірчинах або навіть на вулиці. Серед них — злидарі на вулицях Петербурга, жінка, яка кидається в канал, п’ятнадцятирічна п’яна дівчинка, котра викликає у Раскольнікова сумні думки про її страшне майбутнє. І гнів відчувається в словах Родіона, коли він говорить, що існуюче життя виправдовує подібне свідоме приниження людини: «Это, говорят, так и следует. Такой процент, говорят, должен уходить каждый год...» 
Пригадаємо героїв роману

Система образів у романі Ф.Достоєвського «Злочин і кара»

Герой

Життєві ідеали

Ставлення до людей, до життя

Ставлення до себе

Ставлення до теорії Раскольникова

Пережиті почуття

Шляхи досягнення мети

Підсумок

Мармеладов

«Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли…»

«Бідність не порок. Убозтво є пороком»

«Я тварюка»

«Коли дійсно не негідник людина…»

Приниження, страждання

«Для того й п`ю, що в пияцтві сьому співчуття й почуття шукаю…»

Загибель, родина приречена на злидні

Разуміхін

Дружба, любов. Жити у злагоді зі своєю совістю

Веселий, товариський, добрий, допомагає іншим

Найголовніше – турбота про ближнього

Не сприймає, вважає жахливою

Жодні негаразди не засмучували його

Працювати, але не боротись

Залишився самим собою попри вплив середовища

Лужин

«Возлюби, перш за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане»

«Вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати»

Вважає себе вищим за інших, милується собою

Своєрідний двійник Раскольникова

Байдужий до всього світу

Підступність, прагнення скористатися скрутним становищем іншого

Викриття

Свидригайлов

«У розпусті є щось постійне, основане не природі»

«Я нічиєю думкою особливо не цікавлюсь…»

Виправдовує себе

«Ми одного поля ягода»

Страх, муки совісті, порочне кохання

Насильство

Самогубство

Порфирій Петрович

Віра в Бога та в людину

Психолог, спостерігає за людьми

Певен, що правда на його боці

Вийшло-таки підло, але ви все ж таки не безнадійний негідник»

Співчуття

Психологічний тиск

Розкриває злочин

     

    Роман Ф. Достоєвського “Злочин і кара” – це “психологічний звіт одного злочину”, вчиненого Родіоном Раскольниковим. І хоча головним героєм є Раскольников, у романі наведена ціла система образів його двійників і антиподів. Усі вони – люди складні і суперечливі. Ідеї і принципи кожного з них таємно або явно знаходять втілення в думках і справах самого героя
Робота у зошиті 
Складіть  гроно  "Двійники" і "антиподи" Раскольнікова". 


Опрацюйте інформаційні  картки

 “Двійники” Раскольнікова

    Неспроможність ідеї Родіона Раскольнікова про те, що можна переступити через свою совість і спокутувати злочин добрими справами, засвідчують позиції “двійників” головного героя – Лужина, Лебєзятнікова, Свидригайлова. Ці герої називаються “двійниками” Раскольнікова, тому що в їхній свідомості та діях розкриваються негативні, розпусні, антигуманні сторони теорії головного героя.







Антиподи Раскольнікова.
    До "антиподів" відносять Разуміхіна, Порфирія Петровича та Соню. Усі ці образи відображають різні сторони світлого в головному герої.











ДЗ 
1. Прочитати скорочено  4, 5 част. та епілог.
2.Тестування
Завдання необхідно виконати до  18:00  09 лютого . Використайте  код  9022272, відкривши посилання  join.naurok.ua

__________________________________________________
27.01.2022
Тема: " Сюжет роману "Злочин і кара" , зумовлений рухом свідомості головного героя"

        Роман «Злочин і кара» філософський, психологічний. Автор з глибокою силою показав соціальні контрасти епохи, трагедію народу, закабаленого нуждою. Своїх героїв представляє в страшні хвилини життя, коли їх душі максимально оголені. Задавлений життям бідний студент зображений автором у момент зародження, розвитку і краху його теорії, у момент тупикової ситуації «коли вже нікуди більше йти». Ф.Достоєвський викриває теорію Р. Раскольнікова тому, що вона антигуманна.

    Роман схожий на детектив, в якому головне питання не «хто вбив?», а «чому вбив?».

    Твір побудовано на принципах поліфонізму - багатоголосся.

   

         Створення «сюжетного ланцюжка» 1 частини  роману

     Бідний студент Раскольніков задумав убити лихварку і йде «на спробу» → відмова героя від наміру після відвідування старої → розповідь Мармеладова і повернення Раскольнікова до свого задуму → лист від матері, її повідомлення про сестру Дуню → сон Раскольнікова, друга відмова від злочинного задуму → випадкова звістка про те, що сестри лихварки не буде ввечері вдома; розмова в трактирі між студентом і офіцером про стару процентницю → підготовка до злочину і вбивство лихварки та її сестри Лизавети.

Теорія Раскольнікова

     Раскольніков на кожному кроці бачить несправедливість. Сам же Раскольніков - людина, що сприймає чужий біль гостріше, ніж власний. Ризикуючи життям, він рятує з вогню дітей, ділиться останнім з родиною Мармеладових. Він гордий, нетовариський, самотній, а гордість його уражається на кожному кроці: він ховається від господині, якій заборгував, пояснюється з цього приводу в поліції, він постійно голодний. В почутій випадково розмові студента й офіцера Раскольніков вловив ідею: вбити дурну, незначну, злу, нікому не потрібну, шкідливу старушонку, взяти її гроші і загладити цей злочин тисячами добрих справ, допомогою бідним, нужденним.

  Вигадуючи теорію, Раскольніков приходить до переконання, що людство споконвіку ділиться на два розряди: на людей звичайних, які становлять більшість і вимушені підкорятися силі та на людей незвичайних, таких, як Наполеон, які нав'язують більшості свою волю, не зупиняючись і перед злочином. І в цьому вічний закон: «Хто міцний і сильний розумом і духом, той над ними і володар! Хто багато посміє, той у них і прав. Хто на більше може зазіхнути, той у них і законодавець...» і так буде завжди. Він запитує себе: «Тварюка я тремтяча, або право маю?». Він болісно розмірковує над цим питанням і хоче довести собі і оточуючим, що він не «тремтяча тварюка», а природжений «володар долі».

     Раскольніков думає, що людей, які нездатні змінити своє життя, врятує якийсь «господар», тобто по суті справи добрий тиран. Він вирішує, що можна поодинці прокласти шлях до загального щастя, бо переконаний, що воля і розум «сильної особистості» можуть ощасливити натовп. Він відточив, як бритву, свою теорію, він не сумнівається в її непогрішності, вірить, що вона відкриває єдиний вихід з його власного і всіх інших життєвих тупиків. Він в деталях продумує свій експеримент.

Отже, два розряди людей, - теоретичне обгрунтування вбивства.

 




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читання третьої частини роману (100 сторінок) та створення в зошиті сюжетного ланцюжка (частини другої)

2. Усна відповідь на питання:

1) Хто такий Р. Раскольніков?
2) Що означає його прізвище?
3) Де живе герой?
4) З якою метою так докладно описується його житло?
5) Що змусило героя «переступити» через загальноприйняті норми?
6) Який шлях героя до злочину?
7) Яку причину можна назвати основною в створенні теорії?
8) Яке соціальне становище героя?
9) Що відбувається з людиною, яка опинилася під владою злиднів?
10) Що відбувається з Раскольніковим під її впливом?
11) Чому герой страждає і мучиться?

3. Випереджальне (для охочих): переглянути екранізацію роману



*****************************************************


25.11.2021

Тема:  "Художный простір: данське королівство як символ. Гамлет - вічний образ"
          Герої п’єси “Гамлет” заглиблюють кожного читача та глядача у свої переживання, біль, втрати… Система образів твору дає змогу якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо розуміти, що образи, змальовані у трагедії, далеко не однозначні.  Кожен герой Шекспіра – окремий світ зі своїми перевагами й вадами. Водночас перед читачем розкривається данське королівство, яке стало своєрідним символом морального занепаду. Трагедія “Гамлет, принц данський” відзначається винятковою глибиною і складністю. Не випадково їй присвячено тисячі наукових досліджень. Поглиблений соціально – психологічний і художній сенс трагедії виявляється в утвердженні необхідності боротьби проти зла, у граничному обуренні проти всього, що спотворює природу людини, позбавляючи її істинної людяності.               
      Не Данія,  і не минуле, а тогочасна Англія стає об’єктом зображення Шекспіра. І сам Гамлет – не обмежений данський принц, охоплений жагою помсти, а сучасник Шекспіра, котрий переживав, як і він, боляче і безпорадно духовну деградацію суспільства й руйнацію гуманістичних ідей. 
        Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов’язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт. Гамлет у розпачі, адже йому протистоїть не лише Клавдій, і навіть не зло Ельсінора, а світове зло.

Перегляньте



Словникова робота . Занотуйте . 

Вічні образи - образи літературних і міфологічних героів, які переросли свою епоху і набули загальнолюдського значення, ми їх сприймаємо як символів певних рис характеру, зовнішності та поведінки, внаслідок чого отримали особливу естетичну цінність. 

Траге́дія (грец. tragoedia, буквально: козлина пісня) — це драматичний твір, що ґрунтується на гострому, непримиренному конфлікті особистості, яка прагне максимально втілити свої творчі потенції, і об'єктивною неможливістю їх реалізації. Етимологія терміна «трагедія» пов'язана з культовими обрядами, сценічним розігруванням міфу, атрибутом якого був козел.
Опрацюйте

  • Гамлет - людина свого часу, тому не завжди його розуміє нинішній читач. У той же час Гамлет поза часом, бо проблеми, які він вирішує - вічні, вони хвилювали різних людей у різні часи.  Людина  в будь-яку епоху робить свій моральний вибір між добром і злом. Комусь вдається  знайти «золоту середину», хтось постійно змінює свою позицію, бо ніяк не зрозуміє, що ж справді є зло, а що - добро. Тому трагедія «Гамлет» відкрита в часі і відбувається рецепція та інтерпретація цього твору в наступні епохи. Я пропоную вам переглянути відеоматеріал та зробити висновок, як певна епоха інтерпретує образ Гамлета.

Перегляньте







Робота з підручником. Читання  -  ст. 32-43

Робота в зошиті. Стисло заповніть картку.  

 
ДЗ   Читання трагедії "Гамлет"
         Вивчити напам'ять монолог Гамлета « Бути чи не бути?» ст. 37.                      

                              Хай щастить!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


19.01.2021
Тема: " Сюжет роману "Злочин і кара" , зумовлений рухом свідомості головного героя"

        Роман «Злочин і кара» філософський, психологічний. Автор з глибокою силою показав соціальні контрасти епохи, трагедію народу, закабаленого нуждою. Своїх героїв представляє в страшні хвилини життя, коли їх душі максимально оголені. Задавлений життям бідний студент зображений автором у момент зародження, розвитку і краху його теорії, у момент тупикової ситуації «коли вже нікуди більше йти». Ф.Достоєвський викриває теорію Р. Раскольнікова тому, що вона антигуманна.

    Роман схожий на детектив, в якому головне питання не «хто вбив?», а «чому вбив?».

    Твір побудовано на принципах поліфонізму - багатоголосся.

   

         Створення «сюжетного ланцюжка» 1 частини  роману

     Бідний студент Раскольніков задумав убити лихварку і йде «на спробу» відмова героя від наміру після відвідування старої → розповідь Мармеладова і повернення Раскольнікова до свого задуму → лист від матері, її повідомлення про сестру Дуню → сон Раскольнікова, друга відмова від злочинного задуму → випадкова звістка про те, що сестри лихварки не буде ввечері вдома; розмова в трактирі між студентом і офіцером про стару процентницю → підготовка до злочину і вбивство лихварки та її сестри Лизавети.

Теорія Раскольнікова

     Раскольніков на кожному кроці бачить несправедливість. Сам же Раскольніков - людина, що сприймає чужий біль гостріше, ніж власний. Ризикуючи життям, він рятує з вогню дітей, ділиться останнім з родиною Мармеладових. Він гордий, нетовариський, самотній, а гордість його уражається на кожному кроці: він ховається від господині, якій заборгував, пояснюється з цього приводу в поліції, він постійно голодний. В почутій випадково розмові студента й офіцера Раскольніков вловив ідею: вбити дурну, незначну, злу, нікому не потрібну, шкідливу старушонку, взяти її гроші і загладити цей злочин тисячами добрих справ, допомогою бідним, нужденним.

  Вигадуючи теорію, Раскольніков приходить до переконання, що людство споконвіку ділиться на два розряди: на людей звичайних, які становлять більшість і вимушені підкорятися силі та на людей незвичайних, таких, як Наполеон, які нав'язують більшості свою волю, не зупиняючись і перед злочином. І в цьому вічний закон: «Хто міцний і сильний розумом і духом, той над ними і володар! Хто багато посміє, той у них і прав. Хто на більше може зазіхнути, той у них і законодавець...» і так буде завжди. Він запитує себе: «Тварюка я тремтяча, або право маю?». Він болісно розмірковує над цим питанням і хоче довести собі і оточуючим, що він не «тремтяча тварюка», а природжений «володар долі».

     Раскольніков думає, що людей, які нездатні змінити своє життя, врятує якийсь «господар», тобто по суті справи добрий тиран. Він вирішує, що можна поодинці прокласти шлях до загального щастя, бо переконаний, що воля і розум «сильної особистості» можуть ощасливити натовп. Він відточив, як бритву, свою теорію, він не сумнівається в її непогрішності, вірить, що вона відкриває єдиний вихід з його власного і всіх інших життєвих тупиків. Він в деталях продумує свій експеримент.

Отже, два розряди людей, - теоретичне обгрунтування вбивства.

 




ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читання другої частини роману (100 сторінок) та створення в зошиті сюжетного ланцюжка (частини другої)

2. Усна відповідь на питання:

1) Хто такий Р. Раскольніков?
2) Що означає його прізвище?
3) Де живе герой?
4) З якою метою так докладно описується його житло?
5) Що змусило героя «переступити» через загальноприйняті норми?
6) Який шлях героя до злочину?
7) Яку причину можна назвати основною в створенні теорії?
8) Яке соціальне становище героя?
9) Що відбувається з людиною, яка опинилася під владою злиднів?
10) Що відбувається з Раскольніковим під її впливом?
11) Чому герой страждає і мучиться?

3. Випереджальне (для охочих): переглянути екранізацію роману



*****************************************************

12.01.2020

 Тема:Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст"

Стисло занотуйте до зошитів визначення .

Роман (фр. roman — романський) — літературний жанр, найпоширеніший у XVIII-XX ст.; великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплено життєві події, докладно розкрито історію формування характерів багатьох персонажів.

XIX ст.— особливий період у розвитку роману. Його автори — не тільки майстри слова, а вчителі, духовні наставники. З’являються нові сюжетно-композиційні та жанрові різновиди роману, зазнають змін форми типізації. Реалістичні за своєю основою великі епічні твори поступово витісняють романтичні, розквітають жанри історичного й соціально-побутового роману.


Робота з підручником
Читання : с. 75 - 77
Стисло занотуйте до зошитів визначення  історичного та соціального  романів.

Федір Михайлович Достоєвський
 "Злочин і кара"

    Незважаючи на те що літературознавці написали безліч праць про роман Достоєвського «Злочин і кара», проаналізували чи не кожне слово, і донині цей твір залишається складним та неоднозначним. До речі, ми вивчатимемо цей роман упродовж п'яти  годин, а в японських юридичних навчальних закладах із ним ознайомлюються близько дев’яноста годин!   Що ж є такого особливого в цьому творі? Спробуємо з’ясувати це .

    Більшість літературознавців вважають, що роман «Злочин і кара» створено «на підставі глибоких і сумних роздумів письменника над найважливішими проблемами часу. Достоєвського цікавлять, перш за все, моральні наслідки повсюдного збіднення, зростання злочинності й народного пияцтва, спричинені реформою 1861 року й подальшим розгулом капіталістичного хижацтва».

    Головним мотивом роману «Злочин і кара» Достоєвський робить мотив падіння моральності, людського роз’єднання, зростання злочинності й трагедію «маленької людини». Він усвідомлює, що всі злочини, внутрішні страждання та метання головного героя, муки совісті й боротьба розуму та серця є відображенням конфліктів і парадоксів навколишньої дійсності.

    Щодо назви твору, то в перекладі з російської символічне значення назви дещо звузилося. Російською мовою «преступление» — це ще й «переступ», перехід через межу, через яку переступати людині не можна, тобто через моральні, «неписані» закони.

    У своєму творі Достоєвський запропонував новий, поліфонічний тип художнього мислення. Жанр його «Злочину і кари» дехто навіть визначає як поліфонічний роман. Що це означає? У музиці поліфонія — багатоголосся. У літературі поліфонічність — «множинність самостійних і незлитих голосів та свідомостей», незалежність художніх світів, що відображають свідомість героїв.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Для всіх: читання першої частини роману( 90 сторінок).

Випереджальне (для охочих): переглянути екранізацію роману



***************************************************************************





10.11.2020

Тема:  "Художный простір: данське королівство як символ. Гамлет - вічний образ"
          Герої п’єси “Гамлет” заглиблюють кожного читача та глядача у свої переживання, біль, втрати… Система образів твору дає змогу якнайкраще розкрити філософські проблеми, закладені в основу твору. Важливо розуміти, що образи, змальовані у трагедії, далеко не однозначні.  Кожен герой Шекспіра – окремий світ зі своїми перевагами й вадами. Водночас перед читачем розкривається данське королівство, яке стало своєрідним символом морального занепаду. Трагедія “Гамлет, принц данський” відзначається винятковою глибиною і складністю. Не випадково їй присвячено тисячі наукових досліджень. Поглиблений соціально – психологічний і художній сенс трагедії виявляється в утвердженні необхідності боротьби проти зла, у граничному обуренні проти всього, що спотворює природу людини, позбавляючи її істинної людяності.               
      Не Данія,  і не минуле, а тогочасна Англія стає об’єктом зображення Шекспіра. І сам Гамлет – не обмежений данський принц, охоплений жагою помсти, а сучасник Шекспіра, котрий переживав, як і він, боляче і безпорадно духовну деградацію суспільства й руйнацію гуманістичних ідей. 
        Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов’язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт. Гамлет у розпачі, адже йому протистоїть не лише Клавдій, і навіть не зло Ельсінора, а світове зло.

Перегляньте


Опрацюйте

Пам'ятка

Назва: "Гамлет"
Автор: В. Шекспір
Літературний рід: драма
Жанр: філософська трагедія
Доба: епоха Відродження
Основа сюжету: легенда про ютландського (датського) принца Омлета.
Місце дії: Данія, Ельсінор
Головні герої (дійові особи)
Клавдій (король Данії),
Гамлет (син покійного й небіж нинішнього короля),
Полоній (головний королівський радник),
Гораціо (друг Гамлета), Лаерт (син Полонія),
Гертруда (королева Данії, мати Гамлета), Офелія (донька Полонія),
Привид батька Гамлета.

Основні мотиви:
·         мотив божевілля;
·         мотив зволікання дії;
·         мотив смерті;
·         мотив заміни;
·         мотив "гнилі";
·         мотив помсти;
·         мотив тлінності буття.

Проблематика:
·         життя та смерть;
·         добро і зло;
·         боротьба та бездіяльність;
·         любов та зрада;
·         влада та тиранія;
 ·        велич і ницість людини;
 ·       обовя'зок і честь.

Словникова робота . Занотуйте . 

Вічні образи - образи літературних і міфологічних героів, які переросли свою епоху і набули загальнолюдського значення, ми їх сприймаємо як символів певних рис характеру, зовнішності та поведінки, внаслідок чого отримали особливу естетичну цінність. 

Траге́дія (грец. tragoedia, буквально: козлина пісня) — це драматичний твір, що ґрунтується на гострому, непримиренному конфлікті особистості, яка прагне максимально втілити свої творчі потенції, і об'єктивною неможливістю їх реалізації. Етимологія терміна «трагедія» пов'язана з культовими обрядами, сценічним розігруванням міфу, атрибутом якого був козел.


Гамлет - людина свого часу, тому не завжди його розуміє нинішній читач. У той же час Гамлет поза часом, бо проблеми, які він вирішує - вічні, вони хвилювали різних людей у різні часи.  Людина  в будь-яку епоху робить свій моральний вибір між добром і злом. Комусь вдається  знайти «золоту середину», хтось постійно змінює свою позицію, бо ніяк не зрозуміє, що ж справді є зло, а що - добро. Тому трагедія «Гамлет» відкрита в часі і відбувається рецепція та інтерпретація цього твору в наступні епохи. Я пропоную вам переглянути відеоматеріал та зробити висновок, як певна епоха інтерпретує образ Гамлета.

Перегляньте







Робота з підручником. 

Читання  -  ст. 32-43

Робота в зошиті. 

Стисло заповніть картку.  


 
 Фото виконаної  роботи надіслати на електронну 
пошту o.prockopencko1205@ukr.net  до 18:00  11.11.20 
-----------------------------------------------
ДЗ   Читання трагедії "Гамлет"
                                      

                              Хай щастить!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++




13.10.2020

Тема: " Вільям Шекспір. "Гамлет" 
Здобутки драматургії Шекспіра. Філософські та моральні проблеми в трагедії."

 «Вітер дме для того, хто…
- сьогодні в доброму гуморі…
- налаштований гарно та цікаво працювати…

- хто старанно підготував домашнє завдання…

- у кого хороший настрій…

- хто готовий працювати зі  мною далі

 На попередньому уроці ви мали можливість доторкнутися до мистецтва епохи Відродження. Давайте перевіримо ваші знання та увагу, що ви можете сказати про добу Відродження , а зробимо ми це за допомогою інтерактивної вправи «Гронування».

 


   Познайомтесь з біографією  Вільяма Шекспіра




 За життя Шекспіра і після його смерті ніхто не мав сумніву в тому, що він був творцем прославлених трагедій, комедій і хронік. Але в XIX, а потім і в XX ст. стало виникати сумніви щодо авторства письменника, так зване «шекспірівське питання».

Існує два погляди на авторство Шекспіра: традиційний - Шекспір зі Стретфорда - на - Ейвоні являється автором усього, під цим ім'ям надрукованого, і нетрадиційний - справжній Шекспір хтось інший.

      Що ж викликає сумніви у науковців? Шекспір був не дуже освіченою людиною, а у своїх творах він виявляє різнобічну обізнаність у багатьох галузях знань: про медицину він писав, як лікар, про закони — як юрист, про рослини — як ботанік, про філософські проблеми — як філософ.

     Вражає й словниковий запас письменника: 30 тисяч слів, до того ж знання іноземних мов: французької, італійської, грецької, іспанської, латини.

     Автор шекспірівських п’єс добре знав греко-римську міфологію, літературу, історію, був знайомий із справжньою Італією: Венецією, Вероною, Міланом, Мантуєю. А Шекспір, як відомо, ніколи не виїжджав за межі своєї Батьківщини. 

Причини виникнення нетрадиційного погляду:

1) уривчастість відомостей про життя Шекспіра;

2) неймовірна освіченість;

3) зникнення авторських рукописів Шекспіра;

4) опис в його творах життя аристократії; 

5) у своєму заповіті Шекспір жодним словом не згадав про рукописи п'єс.

       На сьогоднішній день існує 57 так званих „ кандидатів у Шекспіри”, причому більшість з них – представники вищих суспільних кіл. Вчені згадують таких осіб: філософа Френсіса Бекона, драматурга Крістофера Марло, зведеного брата королеви лорд-камергера Генрі Тюдора (лорда Гендсона),Роберта Сесіла(графа Солсбері),Генрі Ріслі (графа Саутгемптона), Мері Герберт (графиню Пембрук) та навіть саму „ вінценосну особу” – королеву Єлизавету Тюдор. Роджена  Меннерса (п’ятий граф Ретленд).

       «Ретлендбеконсаутгемптоншекспір» — це фантастичне ім’я вигадав англійський письменник Джеймс Джойс. У своєму романі «Улісс» весь 9-й розділ він присвятив проблемі «Загадка Шекспіра».


Робота в зошиті

Створіть асоціативний портрет «В. Шекспір – геніальна людина доби Відродження»

v  Створюючи асоціативний портрет Шекспіра , пригадайте, якими професіями володів Шекспір.

v  Чи можна Шекспіра назвати генієм доби Відродження?


Виконати

Вивчити напам'ять монолог Гамлета « Бути чи не бути?» стр 37;

Прочитати стислий переказ трагедії та  сцену 3 (Акт І), сцени 1, 3, 4 (Акт III), сцену 5 (Акт IV), сцени 1, 2 (Акт V).


Володимир Висоцький " Мой Гамлет"


Хай щастить!!!

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога